کالاهای صنایع دستی در سبد جوایز غیر نقدی بانک ها قرار می‌گیرد

بخشنامه طرح قرارگرفتن کالاهای صنایع دستی در سبد جوایز غیر نقدی حساب های قرض الحسنه برروی سایت بانک ملی مرکزی قرار گرفته که شعب تحت پوشش را موظف ساخته که درصدی از جوایز غیر نقدی خود را به کالاهای صنایع دستی اختصاص دهند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، پویا محمودیان مدیرکل بازرگانی و صادرات معاونت صنایع دستی کشور در نشست تخصصی معاونین صنایع دستی کشور به رشد 31 درصدی صادرات صنایع دستی در 9 ماهه سال جاری اشاره کردو گفت : در پایان سال گذشته 112 میلیون دلار سهم صادرات صنایع دستی بوده که در سال جاری 31 درصد رشد در صادرات صنایع دستی داشته ایم که    علی رغم تحریم ها و مشکلات عدیده پیش رو خبر بسیار خوش آیندی است .

 وی این رقم را براساس آماررسمی گمرک کشور اعلام کردو گفت : این میزان صادرات بدون احتساب صادرات زیور آلات سنتی و صادرات چمدانی است که در آمار رسمی گمرک بنا به دلایلی قابل ارائه نبوده ،که اگر این آمار اضافه شود بدون شک رقم صادرات صنایع دستی بسیار بیش از این خواهد بود. 

 محمودیان از اجرای طرح اختصاص کالاهای صنایع دستی در سبد جوایز غیر نقدی حساب های قرض الحسنه بانک ها خبرداد و گفت : در سال 93 بانک سپه 17 میلیارد تومان از جوایز غیر نقدی خود را به صنایع دستی اختصاص داده است و با همکاری بانک ملی مرکزی طرح اختصاص کالاهای صنایع دستی در سبد جوایز غیر نقدی حساب های قرض الحسنه بانک ملی نیز اجرا و بخشنامه مربوطه جهت اجرا در تمام شعب ، برروی سایت بانک ملی مرکزی قرار گرفته که شعب تحت پوشش را موظف ساخته که درصدی از جوایز غیر نقدی خود را به کالاهای صنایع دستی اختصاص دهند .

محمودیان به تأثیرات نا مطلوب تحریم ها در صادرات کالاهای صنایع دستی اشاره کرد و گفت : 8 سال است که بازارهای خارجی را از دست داده ایم و دراین سال ها کشورهای چین ، هند ، ویتنام ، تایلند ، افغانستان و ... گوی رقابت را ربودند . 
 وی تلاش برای ایجاد اتحادیه های صنفی صنایع دستی ، تسهیل قانون و مقررات بازرگانی ، تشکیل شورای اقتصاد صنایع دستی ، رایزنی با بخش خصوصی برای ایجاد حراجی آثار هنری صنایع دستی در داخل و خارج کشور ، حمایت از توسعه و تقویت سامانه های مجازی عرضه و فروش محصولات ، پیگیری جهت تخصیص تسهیلات اعتباری به فعالان بخش صادراتی صنایع دستی، برنامه ریزی هدفمند جهت توسعه بخشی ، اقدام جهت بهره گیری از فضاهای با قابلیت عرضه و فروش محصولات در فرهنگسرا ، پارک ها و ...، برگزاری رویدادهای فرهنگی ، تجاری و نمایشگاه های ملی ،حضور در نمایشگاه ه های خارجی صادرات محصولات صنایع دستی ، فراهم ، آوردن زمینه توسعه و ارتقاء بستر و فروش و صادارت تهیه و تدوین طرح ، برنامه ، لایحه بودجه ، بسته های اطلاعاتی ، گزارش تحلیلی و تخصیص بودجه به استان ها را بخشی از اقدامات مهم برای بازگشت به وضعیت مطلوب درحوزه بازرگانی برشمرد. 

 محمودیان به حضور درنمایشگاه های ایتالیا ، ارمنستان ، آلمان ، افغاستان در سال 93 به منظور عرضه و معرفی صنایع دستی کشور و دو کشور چین ، روسیه  با توجه هدف گذاری ها اشاره کردو تدوین طرح توسعه بازارچه های موقت ، تهیه فرم ها و شیوه نامه ها ، طرح راه اندازی سامانه های فروش، طرح راهنمای مشارکت هنرمندان و فعالان درنمایشگاه های خارجی ، طرح ایجاد پایانه های صادراتی صنایع دستی ، بازبینی و اصلاح طرح ایجاد بازارچه های موقت فروش و عرضه صنایع دستی ، تدوین طرح اعطای نشان اعتماد به فروشگاه های صنایع دستی و دستور العمل اجرای نمایشگاه های صنایع دستی درجهت ارتقاء کیفی را از اقدامات و برنامه های مهم در دست اجرای آن اداره کل دانست. 


وی گران بودن کالاهای صنایع دستی در فروشگاه ها را دغدغه تور گردانان دانست و گفت : برخی مواقع کالاهای صنایع دستی با قیمت های گزافی به توریست های خارجی عرضه می شوند و این موضوع مورد اعتراض واقع شده است ،که باهمکاری سازمان حمایت از مصرف کننده وتولید کننده وتشکیل کمیته فنی نرخ گذاری بر قیمت ها نظارت خواهد شد.

\n

انتهای پیام/

کد خبر 139311024